Ştiri

Sursa imaginii: imagine simbol

Postat de: Daniela Socolovschi

Ştiri / Cultură

11 Oct. 2020 / 12:19

Oleg Caneev, unul dintre puţinii artişti care mai face fotografii pe peliculă

Ştie să renască arta fotografică şi poate transforma orice imagine într-o adevărată operă de artă. Vorbim despre fotograful Oleg Caneev, unul dintre puţinii din ţară care păstrează vie tehnica fotografiilor pe peliculă - un procedeu tot mai rar întâlnit într-o lume a pozelor digitale. Artistul, care are în spate o experienţă bogată de aproximativ 42 de ani, şi-a transformat laboratorul într-o adevărată incursiune în timp. Colecţia sa de aparate foto vechi ştie să ilustreze şi în zilele de astăzi fotografii demne de cele mai prestigioase expoziţii, iar arta sa este însuşită de sute de studenţi, relatează Moldova 1.

Deşi pare o tehnică uşoară, developarea fotografiilor pe peliculă necesită foarte multă îndemânare, dar şi răbdare. Întregul proces începe în camera obscură, iar pentru a da viaţă unei fotografii trebuie să petreci chiar şi ore în şir în laborator. 

După ce sunt scoase din soluţia specială şi puse la uscat, imaginile foto par desprinse din realitate, întrucât ştiu să redea cu exactitate emoţiile pe care a vrut să le transmită fotograful.

„Cele mai simple fotografii pot fi transformate uluitor datorită peliculei. De exemplu, această fotografie, nu se văd ochii, nu se vede clar persoana, dar acest ochi este evidenţiat atât de bine şi atât de multe emoţii transmite”, a relatat Oleg Caneev, fotograf.

În fotografiile pe care le realizează, artistul Oleg Caneev spune că nu utilizează niciodată programele de editare, întrucât pozele pe peliculă ştiu să transforme realitatea în opere de artă. Astfel, potrivit maestrului, tehnica imaginilor pe peliculă îşi păstrează prestigiul până în ziua de astăzi, chiar dacă este mai rar utilizată. Totul însă depinde de măiestria cu care reuşeşte artistul să transpună imaginea, iar pentru acest lucru aparatele foto vechi sunt cele mai potrivite.

„Acest aparat de fotografiat este vechi, aproximativ din anii 40. Chiar şi aşa, în pofida anilor, el lucrează perfect şi fotografiază pe peliculă. În zilele de astăzi, pelicula este găsită foarte greu. Cel mai important aici este obiectivul. Ce facem noi acum? Inserăm acest obiectiv aici şi apoi îl punem la acest aparat digital. Iată acum noi avem un aparat foto digital cu un obiectiv vechi”, a mai spus fotograful.

Oleg Caneev a păşit pe tărâmul fotografiei cu aproximativ 42 de ani în urmă, atunci când a decis să îşi facă studiile în cinematografie. În prezent, acesta este membru al Uniunii Cineaştilor şi predă arta fotografică mai multor studenţi, pasionaţi de redescoperirea celor mai vechi tehnici în materie de imagini.

„Aceste aparate foto pe peliculă, care fotografiază în calitate înaltă, îşi păstrează valoarea şi până în ziua de astăzi. Aşa cum pe timpuri ele costau foarte scump, aşa şi acum. Asta deoarece amatorii de fotografii pe peliculă pot fi număraţi pe degete şi au rămas doar cei profesionişti.Totuşi, vedem că interesul în arta pe peliculă a reînceput să capete amploare”, a menţionat Oleg Caneev.

Totuşi, pasiunea sa rămân peisajele ţării noastre. De mai bine de 24 de ani, în cadrul proiectului „Moldova, tu eşti minunată", acesta, împreună cu studenţii săi, explorează cele mai frumoase locuri din Moldova şi redă, prin intermediul fotografiei, frumuseţea plaiului natal. Astfel, până în prezent, a reuşit să viziteze şi să redescopere aproximativ 450 de astfel de locaţii, iar în cadrul fiecărui tur parcurge în jur de 500 de kilometri.

„Mi-am propus ca obiectiv să călătoresc prin Moldova şi să descopăr locuri noi. Cele mai frumoase şi fotogenice locaţii. Apoi, în aceste locuri vin de mai multe ori - iarna, primăvara, vara, adică în diferite anotimpuri. Şi obişnuiesc să fotografiez unul şi acelaşi loc pentru a surprinde mai multe fenomene, cum ar fi ceaţa, de exemplu. Organizez foto-tururi, în cadrul cărora participă şi studenţii mei”, a povestit fotograful.

Iar la final, toată munca este încununată graţios prin fotografiile care îţi taie respiraţia.

Comentarii