Ştiri

Sursa imaginii:

Postat de: Daniela Socolovschi

Ştiri / Economic

19 Mai 2020 / 15:00

Agenţiile de turism sunt dintre companiile cele mai afectate de pandemie

Agenţiile de turism sunt cele mai afectate de pandemia de COVID-19. Lipsa rezervărilor, dar şi presiunea pusă de clienţii care şi-au anulat vacanţele şi cer rambursarea banilor sunt printre problemele ce prejudiciază cel mai mult acest domeniu. Pentru unele agenţii, această perioadă a adus scăderi de venituri aproape în jumătate, iar pentru altele ar putea însemna chiar şi falimentul. Soluţia ar fi extinderea termenului de rambursare a banilor clienţilor, în urma rezilierii contractelor, relatează Moldova 1.

Familia Rotaru administrează o companie de turism de 11 ani. Situaţia critică în care a ajuns mica afacare de familie este fără precedent. Mai mulţi clienţi şi-au anulat vacanţele în afara ţării, iar alţii le-au reprogramat pentru următorul sezon estival. Chiar şi aşa, pierderile economice sunt semnificative.

„Niciodată nu ne-am gândit că putem să ajungem aici. Fără precedent. Noi nu ştim ce o să fie, când o să permită redeschiderea graniţelor. Încercăm să venim cu câteva oferte, dar nici noi nu le putem pregăti, pentru că nu cunoaştem situaţia care va fi peste o săptămână, totul vine prin surprindere”, a spus Irina Rotaru, reprezentantă a unei agenţii de turism.

Operatorii susţin că nu pot returna clienţilor plăţile pentru că deja au fost transferate prestatorilor de servicii din ţările unde urmau să fie cazaţi turiştii. Ei spun că extinderea termenului de rambursare a banilor le va oferi posibilitate să iasă din criză.

„Noi dorim să întoarcem banii turiştilor, pentru că sunt clienţii noştri, dar nu-i avem. Este un răgaz prin care noi să începem să activăm, să putem să avem fluxul de turişti, fluxul de vânzări, ca să putem întoarce banii celor care şi-au anulat rezervările”, a precizat Irina Rotaru.

„Asta ar fi o soluţie în momentul în care agentul economic este într-o situaţie dificilă. Bani de la stat noi nu cerem, dar în schimb cerem această extindere. Suntem foarte recunoscători celor care ne-au susţinut şi au înţeles problema noastră”, a declarat Ana Colţa, preşedinta ANAT.

COVID -19 a dat peste cap planurile mai multor moldoveni, care în pofida crizei pandemice nu ar ezita să meargă într-o escapadă.

„Eu cred că a călători este o idee destul de bună chiar şi acum. Trebuie să respectăm anumite reguli, distanţa şi atât”;

„Am avut nu doar o vacanţă programată, am avut programată o deplasare peste hotare la muncă, dar din păcate am primit un email prin care ni s-a spus că este anulat zborul. Suntem disperaţi şi cu nervii la pământ”, spun oamenii.

Condiţiile de siguranţă pentru turişti şi presiunea economică asupra companiilor din domeniu sunt analizate şi la nivelul Uniunii Europene.

„La 13 mai, Comisia Europeană a venit cu nişte recomandări cum am putea noi relua turismul, care sunt regulile de cazare a turiştilor în hotel, ce ţine de transportul aerian, transportul terestru. Le vom examina şi vom vedea ce putem lua şi pentru regulamentele noastre în Republica Moldova şi vom veni şi noi cu o iniţiativă suplimentară”, a precizat Ana Colţa.

În cazul vacanţelor anulate, Comisia Europeană le recomandă agenţiilor de turism să acorde clienţilor vouchere pentru reprogamare, în termen de 12 luni. Totodată, instituţia încurajează guvernele să ajute companiile care au falimentat.

Amintim că Guvernul Republicii Moldova a aprobat ieri un proiect de lege prin care propune instituirea unui moratoriu de 540 de zile pentru returnarea de către agenţiile de turism a sumelor achitate de clienţi în avans pentru vacanţele anulate.

Comentarii