Ştiri

Sursa imaginii: imagine simbol

Postat de: Ecaterina Arvintii

Ştiri / Social

10 Iul. 2020 / 14:00

Dezbatere RMT: Tot mai puţini tineri aleg să înveţe în universităţile din Moldova

Asigurarea unui flux constat de potenţiali studenţi, capacitatea slabă de cercetare, precum şi autonomia financiară sunt unele dintre cele mai frecvente probleme cu care se confruntă universităţile din Republica Moldova. Totodată, modernizarea şi optimizarea instituţiilor de învăţământ superior reprezintă una dintre cele mai mari provocări. Părerile au fost expuse în cadrul dezbaterii publice organizate de Radio Moldova Tineret (RMT).

Una dintre provocările-cheie cu care se confruntă sistemul de învăţământ superior din Republica Moldova este asigurarea unui flux constant de studenţi, spune profesorul universitar Romeo Ţurcanu. Potrivit lui, de la an la an, numărul studenţilor care aleg să înveţe în universităţile din ţară scade tot mai mult.

„Am demonstrat că chiar şi având nişte tendinţe optimiste, numărul studenţilor scade foarte brusc. Până în 2030 vom ajunge să avem în universităţi 15-16 mii studenţi per total. Este o tendinţă negativă. O provocare în sistem este asumarea din partea Ministerului Educaţiei şi a Guvernului a unui proces de optimizare şi restructurare. Şi trebuie să o înţelegem. Banii publici trebuie să fie folosiţi eficient şi cu un randament maxim. Este nevoie de un mecanism de modernizare a întregului sistem de învăţământ. Nu este vorba doar de universităţi, dar de o abordare sistemică la nivel de sector”, spune Romeo Ţurcanu.

Potrivit rectorului Academiei de Studii Economice din Moldova (ASEM), Grigore Belostecinic, reducerea numărului studenţilor este o problemă cu care se confruntă toate universităţile din ţară. Potrivit lui, pentru ca tinerii din Republica Moldova să aleagă să-şi continue studiile acasă, este nevoie de o modernizare a întreg sistemului de învăţământ. Totodată, spune rectorul ASEM, este nevoie ca statul să asigure tinerii specialişti cu locuri de muncă bine remunerate.

„Trebuie să facem învăţământul superior din Republica Moldova mult mai atractiv prin investiţii şi motivare, nu doar a studenţilor, dar şi a profesorilor. Cea mai mare motivare poate fi încrederea studenţilor în faptul că îşi vor putea dezvolta o cariera profesională aici, în Republica Moldova, fără să se gândească la plecarea peste hotare. Se referă şi la profesori, şi la studenţi, pentru că cea mai mare parte a lor îşi văd viitorul peste hotare”, spune rectorul ASEM.

Ruxanda şi Andrian au ales să îşi facă studiile atât în Republica Moldova, cât şi peste hotare ei – în Olanda. Au ales să plece peste hotare pentru că, spun ei, ţara noastră se confruntă cu mai multe probleme sistemice, îndeosebi tinerii. Şi chiar dacă metoda de predare şi de învăţare din cele două ţări diferă foarte mult, calitatea studiilor din universităţile din Moldova este la fel de bună ca şi în ţările din UE, mai spun tinerii.  

„Mi-am făcut studiile în Olanda, specialitatea psihologie, dar din motive personale a trebuit să revin în Republica Moldova. Continui studiile în psihologie la USM. Comparativ vorbind, anume implicarea profesorului este mult mai bună în Republica Moldova. Sistemul de evaluare a cunoştinţelor în Republica Moldova este unul bun, aşa cum sunt atestările, două la număr, în timp ce în Olanda înveţi de sine stătător, iar apoi mergi la examen, fără ca să ştii dacă înveţi bine sau nu”, spune Ruxanda, studentă în Republica Moldova, revenită din Olanda.

„Diferenţele dintre cele două sisteme de învăţământ sunt foarte şi foarte multe. M-am reprofilat din istorie în relaţii internaţionale. Aici în mare parte este o rigurozitate academică, care nu pot spune că este în Republica Moldova. Se luptă foarte serios contra plagiatului şi se ajunge chiar la exmatriculare. Se simte şi o diferenţă de abordare. Ei se conduc după motto-ul „Tu eşti responsabil de rezultatele tale şi nu profesorul”. Prea multă empatie în cazul nostru strică. Ceea ce ştiu sigur e că tinerii din Republica Moldova care fac studii peste hotare nu vor să se întoarcă în ţară, şi nu din cauza calităţii sau necalităţii învăţământului, dar din cauza anumitor probleme sistemice”, spune Andrian Roşca, student moldovean în Olanda.

„În Republica Moldova se face carte. Astăzi vedem cum instituţiile de învăţământ superior din ţară au intrat într-o epocă a transformărilor”, spune şefa Direcţiei învăţământ superior din cadrul Ministerului Educaţiei, Nadejda Velişco.  

Mai multe detalii privind problemele şi provocările cu care se confruntă universităţile din ţara noastră, precum şi măsurile pe care urmează să le ia instituţiile de învăţământ din Moldova pentru a motiva tinerii de aici să-şi continue studiile în cadrul universităţilor noastre, aflaţi urmărind întreaga dezbatere publică pe trm.md.

Comentarii