Ştiri

Sursa imaginii: protv.ro

Postat de: Mihaela Bucatari

Ştiri / Social

10 Dec. 2019 / 19:22

Incluziunea copiilor cu nevoi speciale în instituţiile de învăţământ, discutate în cadrul unei conferinţe naţionale

Şi copiii cu cerinţe educaţionale speciale vor să meargă la grădiniţă şi şcoală. Însă de cele mai multe ori ei şi părinţii lor îşi duc traiul rămaşi singuri faţă în faţă cu problemele. Astfel, la Chişinău s-a desfăşurat cea de-a patra ediţie a Conferinţei naţionale anuale privind educaţia incluzivă. Evenimentul vine să contribuie la consolidarea eforturilor decidenţilor privind incluziunea copiilor, elevilor şi studenţilor cu cerinţe educaţionale speciale şi cu dizabilităţi în toate instituţiile de învăţământ din ţară.

La 2 ani şi jumătate, Axenia Teleche a observat că băieţelul ei Bogdan nu se dezvoltă conform vârstei. După mai multe investigaţii, copilul a fost diagnosticat cu retard mintal. Acum băiatul este în clasa a treia, merge la o şcoală de masă, iar mama lui îi este însoţitor. Chiar şi aşa, Axenia spune că se bucură să fie părintele unui copil cu nevoi speciale.

„Societatea noastră încă nu este pregătită de a accepta aceşti copii, indiferent de diagnoză. De obicei suntem arătaţi cu degetul”, a spus Axenia Teleche.

Şi Lilia Cibotari din Orhei are o fetiţă cu Sindromul Down de 11 ani. Femeia este fericită că a reuşit să includă copilul în societate de la o vârstă fragedă.

„Fetiţa mea merge la şcoală tot acolo la Orhei, unde copiii cu dizabilităţi sunt incluşi în clase obişnuite. Noi putem să promovăm ideea că copiii noştri la fel ca toţi ceilalţi”, a precizat Lilai Cibotari.

„Avem în opt clase 11 copii cu cerinţe educaţionale speciale. Din aceşti 11 copii, 7 studiază după un program educaţional individualizat, realizat de către cadrul didactic”, a spus învăţătorul şcoalii primare-grădiniţe 120 din Chişinău, Angela Cazacu.

„Mulţi au frică, nu cunosc cum se lucrează şi se creează careva bariere. Ar trebui mai multă informaţie să aibă cadrele didactice în grădiniţe, instituţiile preşcolare şi chiar şcolare”, a declarat preşedintele asociaţiei „SUNSHIne”, Ala Burlaca.

Autorităţile dau asigurări că întreprind mai multe măsuri, cu suportul partenerilor externi, pentru dezvoltarea educaţiei incluzive.

„În proces este implementarea programului naţional privind educaţia incluzivă în RM. În fiecare raion şi municipiul activează servicii care prestează suport pentru educaţia incluzivă”, declarat secretarul de stat al Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării, Natalia Grîu.

„Noi am ajutat Republica Moldova cu nişte evaluări internaţionale. Astfel, această ţară a realizat succese majore la capitolul incluziunii şi este un exemplu pentru alte state din regiune”, a declarat reprezentantul UNICEF în Moldova, Desiree Jongsma.

În instituţiile de învăţământ din Moldova studiază peste 11 300 de elevi cu cerinţe educaţionale speciale.

 

 

Comentarii