Ştiri

Sursa imaginii:

Postat de: trm.md

Ştiri / Social

21 Ian. 2020 / 15:00

Peste două mii de apeluri false, zilnic, la Serviciul 112

O simplă glumă poate costa o viaţă. Zilnic, operatorii serviciului 112 primesc, în medie, 2500 de apeluri false. Iar din cele peste 3 milioane de apeluri înregistrate anul trecut la numărul de urgenţă, aproape 60 la sută sunt false. Responsabilii avertizează că acest apeluri abuzive ocupă din timpul operatorilor şi întârzie tratarea situaţiilor reale, iar minutele pierdute pot fi fatale pentru o persoană aflată cu adevărat într-o situaţie disperată, care nu poate fi preluată la timp de salvare, pompieri sau poliţie, transmite Moldova 1.

În fiecare zi, 82 de operatori de la Servicul de Urgenţă 112 preiau aproximativ zece mii de apeluri, însă doar 40 la sută dintre acestea sunt reale.

„Pentru a depista apelurile abuzive se oferă un set de întrebări cu ar fi întrebarea principală "112 ce urgenţă aveţi?", după care urmează localizarea. În cazul depistării unui apel fals poate fi principal localizarea, deoarece sistemul nostru permite ca să vedem unde se află apelantul. Poate să fie cazul când se joacă copii, fac un apel abuziv ceea ce se întâmplă mai ales în weekend, când părinţii lasă telefonul copiilor”, susţine Igor Bălan, şef de tură.

În Moldova, deocamdată, nu există un protocol care să stabilească exact când serviciile de urgenţă trebuie să intervină la faţa locului. Natalia Catanoi este medic şi munceşte în secţia de reanimare. Doctoriţa spune că, de cele mai multe ori, atunci când intervin la faţa locului la solicitările abuzive au de suferit alţi pacienţi.

„Am primit iniţial o solicitare unde o persoană este la sol. Dispecerul ne telefonează şi zice apriopiaţi-vă la ASEM că acolo a parvenit un apel că acolo un copil se sufocă, vedeţi ce este cu el, după care va duceţi mai departe. Am depistat într-adevăr un copil în stop, iar ulterior când la persoana la sol a mers un alt echiapaj nu mai era nimeni”, a povestit Natalia Catanoi.

Pe parcursul anului 2019, oamenii legii au pornit 694 de proceduri contravenţionale în privinţa persoanelor care au admis apeluri false la serviciile de urgenţă. Cei care sunt prinşi riscă să plătească amenzi de la 600 până la 3000 de lei sau muncă neremunerată până la 40 de ore în folosul comunităţii.

„O chemare simplă care este pretinsă a fi de urgenţă ne costă în jur de 5-8 mii de lei, în cazul alertelor cu bombă când reacţionarea este mai complexă, această sumă creşte de la 20-30 de mii de lei, în funcţie de obiectivul vizat, cu anunţul de minare bombă. Ca să fie înţeles, impactul apelurilor respective, doar pe parcursul anului 2019 am avut 33 de apeluri cu minare bomba, niciun caz nu s-a adeverit, inlcusiv am avut cazuri pe adrese repetate”, susţine Alexandru Bejan, reprezentant IGP.

„Imediat după lasare, noi aveam o rată de apeluri non urgente în jur de 84 de procente, pe parcursul anului 2019 aceasta rată a coborât în jur de 60, acum atestam o rată de 50 % şi noi ne dorim foarte mult ca această rată să descrească, să ajungem şi noi ca ţările cu un alt nivel de dezvoltare la 5-10 procente”, spune Liviu Oboroc, şef Serviciul 112.

Potrivit datelor statistice, pe parcursul anului 2019, la numărul unic de urgenţă 112 au fost primite şi tratate aproape 3,2 milioane de apeluri.

Comentarii