Ştiri

Sursa imaginii: imagine simbol

Postat de: Cornelia Stefoglu

Ştiri / Social

21 Feb. 2020 / 09:01

Şcolile vor primi în dotare echipament specializat pentru copiii cu dizabilităţi

Centrele de Resurse pentru educaţia incluzivă din 100 de şcoli din Republica Moldova vor fi dotate cu materiale de predare şi echipament specializat pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale şi cei cu dizabilităţi. Acţiunea se desfăşoară în cadrul Proiectului „Reforma Învăţământului în Moldova”(PRIM), implementat de Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării (MECC) şi sprijinit financiar de Banca Mondială.

Prin crearea condiţiilor de învăţare pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale în instituţiile din învăţământul general, potrivit autorităţilor, va fi consolidată calitatea educaţiei, una din priorităţile MECC şi componenta de bază a PRIM.

„În cadrul proiectului au fost selectate pentru dotare Centrele de Resurse pentru educaţia incluzivă din 100 de şcoli: gimnazii, licee, şcoli primare. Acestea au fost selectate în conformitate cu punctajul obţinut în funcţie de nivelul instituţiei de învăţământ, numărul de copii cu cerinţe educaţionale speciale, numărul de copii cu dizabilităţi, precum şi numărul de copii care vor fi înscrişi în şcoală în următorii trei ani. MECC a elaborat specificaţiile tehnice ale echipamentului asistiv prin consultarea unui expert internaţional. Ţin să precizez că sunt aparate noi, care vor fi folosite pentru prima dată în Republica Moldova”, a specificat Natalia Grîu, secretar de stat la MECC.

În procesul de identificare a tehnologiilor necesare pentru dotarea Centrelor de Resurse MECC au fost antrenaţi specialiştii de la Centrul Republican de Asistenţă Psihopedagogică.

„Echipamentul are un spectru de aplicare pentru o multitudine de stări ale copilului, pentru copiii cu deficienţe de văz, auz, cu deficienţe intelectuale, cu dificultăţi în învăţare, care conjugă 70 de noţiuni de echipamente: aparate de ajustare a sunetului, ecrane pentru mărirea simbolurilor, sunt echipamente speciale pentru copiii cu tulburări de limbaj, avem o trusă de îngrijire pentru aparatele de auz, echipamente dezvoltative ce ţin de limbaj, comunicarea augmentativă”, a specificat Virginia Rusnac, directoarea Centrului Republican de Asistenţă Psihopedagogică.

„Avem opt copii cu cerinţe educaţionale speciale, dizabilităţi de auz, tulburări ale spectrului autist. Echipamentul pe care urmează să îl primim constituie un suport real pentru activitatea cadrului didactic de sprijin care lucrează individual cu fiecare copil cu dizabilităţi. Vom fi dotaţi inclusiv cu aparat auditiv. Copilul când aude bine poate interacţiona cu semenii lui. În şcoala noastră Centrul de Resurse este deschis pentru absolut toţii copiii, astfel noi nu îi izolăm pe copiii cu dizabilităţi”, a menţionat Anastasia Alexa, directoarea şcolii primare „Spiridon Vangheli” din municipiul Ungheni.

În cadrul PRIM a fost lansată licitaţia pentru procurarea materialelor de predare, învăţare şi echipamentului specializat pentru copiii cu dizabilităţi sau cei cu cerinţe educaţionale speciale.

O altă activitate în cadrul PRIM ţine de instruirea cadrelor didactice de sprijin în vederea folosirii echipamentului.

Proiectul „Reforma Învăţământului în Moldova” este implementat în perioada 2013-2022. Bugetul total al Proiectului este de 50 de milioane de dolari, oferiţi în calitate de împrumut preferenţial de Banca Mondială.

Comentarii