
 

 

 

 

 

 

RAPORT 

(Serviciul Ombudsmanului 2018) 

 

 

 

Carmelia Albu 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Pe parcursul anului 2018 IPNA Compania „Teleradio-Moldova” a continuat 

să fie una din principalele surse de informare pentru cetățenii din Republica 

Moldova, Radiodifuzorul public având acoperire națională. Atât posturile de radio 

cât și cele de televiziune difuzeză programe de interes public pe diverse teme.  

Potrivit Studiului național de audiență a mass-mediei (CJI), realizat în 

perioada octombrie-noiembrie 2018, posturile de televiziune sunt cele mai utilizate 

surse de informare de către cetățeni, urmate de rețelele de socializare, acestea fiind 

accesate mai frecvent decât site-urile de știri. Posturile de radio sunt ascultate, 

preponderent, în prima jumătate a zilei. Conform datelor sondajului, postul de 

televiziune Moldova 1 este pe poziția a doua în topul celor mai vizionate 

televiziuni la nivel național,  această poziție în studiu rămâne valabilă și pentru 

Radio Moldova. Potrivit studiului - 86% din respondenți privesc televizorul, 56% - 

accesează zilnic internetul, iar - 33% din totalul persoanelor intervievate, ascultă și 

radioul.  Menționăm că site-ul www.trm.md nu se regăsește printre principalele 

site-uri pentru care optează utilizatorii. 

Ținând cont de atribuțiile Serviciului Ombudsmanului privind consolidarea 

și menținerea credibilității publicului față de IPNA Compania „Teleradio-

Moldova”, pe parcursul anului 2018, am monitorizat programele de radio și 

televiziune sub aspectul calității produsului audiovizual și al actualității temelor 

abordate.  

Menționăm că anul 2018 a fost unul electoral la nivel local, care a impus 

cerințe în reflectarea campaniei electorale. 

    

1. Reflectarea campaniei electorale. 

Anul 2018 a fost marcat de organizarea și desfășurarea alegerilor locale 

anticipate ale primarului general al munciipiului Chișinău, eveniment ce a avut loc 

într-un context politic determinat de disensiunii și manifestări stradale. 



 Din volumul total de emisie acordat candidaților electorali în cadrul 

principalului buletin informativ al postului public de televiziune „Moldova 1”, 

candidatul PSRM, Ion Ceban, a obținut cea mai mare pondere – de 22,8%, fiind 

urmat de Andrei Năstase – cu 19,6%. Aceste date se conțin și in rapoartele de 

referință ale Promo-Lex, CJI, CCA. Analiza cantitativă și calitativă a atestat că 

postul public de televiziune „Moldova-1” a reflectat prin conotație pozitivă, în 

preponderență candidatul electoral la funcția de Primar General al mun. Chișinău, 

Ion Ceban, precum și Partidul Socialiștilor din Republica Moldova. Prin urmare, se 

constată că postul public de televiziune „Moldova-1” nu a respectat art. 7 alin. (2): 

„Acordând timpi de antenă unui partid sau unei mișcări politice pentru 

propagarea pozițiilor acestora, radiodifuzorul trebuie să ofere, de asemenea, în 

cadrul aceluiași gen de programe și la aceeași oră, timpi de antenă altor partide și 

mișcări politice fără tergiversări neîntemeiate și fără a favoriza un partid anume, 

indiferent de procentajul reprezentării sale parlamentare” și alin. (3): „Pentru 

încurajarea și facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, 

radiodifuzorii au obligația de a reflecta campaniile electorale în mod veridic, 

echilibrat și imparțial” din Codul audiovizualului. ( Decizia CCA) 

În perioada 29-31 mai, Asociația Promo-LEX, în parteneriat cu IPNA 

Compania „Teleradio-Moldova”, a organizat 3 dezbateri electorale la Postul public 

Radio Moldova. În cadrul dezbaterilor au participat candidații calificați pentru 

turul doi de scrutin. Dezbaterile au vizat problemele locale din municipiul Chișinău 

și soluțiile propuse de concurenții electorali. Ele au fost transmise în direct de către 

Radio Moldova și preluate de alte surse media. 

         În turul doi al alegerilor, postul public de televiziune Moldova 1 a continuat 

să reflecte activ subiectele electorale, în fiecare ediție a buletinului de știri 

„Mesager” fiind înserată rubrica „Alegeri locale noi 2018” în care se conținea de la 

o știre până la șapte știri tematice. În cele 12 buletine de știri difuzate în perioada  



21 mai -2 iunie 2018, Moldova 1 a avut 36 de materiale cu caracter electoral direct 

și indirect. Majoritatea acestora au prezentat declarațiile și promisiunile electorale 

ale candidaților, făcute fie în conferințe de presă, fie la întâlniri cu alegătorii sau 

prin postări pe rețelele de socializare. Știrile electorale difuzate de Moldova 1 în 

perioada de referință au fost prezentate imparțial și obiectiv, fără abateri de la 

normele deontologice. Aceste date au fost confirmate și de expeții media. Serviciul 

Ombudsmanului menționează corectitudinea și echilibrul surselor, pluralismul de 

opinie în documentarea știrilor electorale difuzate de postul public Moldova 1. 

Limbajul și imaginile video utilizate la postul public de televiziune nu au fost 

discriminatorii la adresa concurenților electorali, astfel fiind respectate standardele 

etice și profesionale. 

        Moldova 1 a reflectat activ mersul campaniei electorale pentru funcția de 

primar general. Postul public de televiziune a difuzat mai multe știri care au plasat 

candidații în context favorabil, și nu a admis elemente manipulatorii de redactare 

sau inducere la anumite opinii prin textul știrilor. Știrile pozitive au conținut 

opiniile și mesajele candidaților respectivi sau a susținătorilor acestora. Putem 

concluziona că postul public de televiziune a reflectat corect scrutinul electoral, 

spre deosebire de devierile atestate în perioada pre-electorală. 

 

2. Politica editorială și interesul public.  

Compania „Teleradio-Moldova” este radiodifuzorul public național care, 

potrivit legislației în vigoare, urmează să asigure dreptul la informare al tuturor 

categoriilor de cetățeni, inclusiv al reprezentanților etniilor conlocuitoare. Reieșind 

din acest deziderat, de competența managerilor instituției ține elaborarea și 

implementarea unor politici editoriale care să asigure interesul public. În grila de 

emisie, atât la radio cât și la televiziune, urmează să se regăsească emisiuni de 

divers gen și tematică, care nu se produc la televiziunile concurente. Acestea 



trebuie să abordeze realitățile sociale, politice și economice atât din țară, cât și de 

peste hotare. Domeniile culturii, educației, sportului, inovației la fel se vor regăsi 

în emisiunile  Moldova 1, Moldova 2 și Radio Moldova.  Calitatea produsului 

audiovizual va fi determinată de asigurarea informării corecte, imparțiale, 

echidistante, respectând echilibrul politic, libertatea de exprimare.   

Analizând tematica abordată în emisiunile de la radio și televiziune, 

constatăm, că, în linii generale, Radiodifuzorul public își păstrează echidistanța și 

imparțialitatea, atestăm, însă și existența unor carențe. Menționăm relansarea 

formatului televizat prin sigla posturilor Moldova 1 și Moldova 2, apariția 

ciclurilor noi de emisiuni, dar ținem să punctăm și lipsa din grilă a emisiunilor din 

domeniul drepturilor omului, jurisprudență. Alte subiecte de interes major cum ar 

fi: delapidările din sistemul bancar, reformele în domeniul justiției, educației și al 

sănătății, precum și reglementarea conflictului transnistrean, în opinia noastră, sunt 

tratate insuficient și superficial.  Deși există emisiunile „Moldova în Direct”, 

„Butonul roșu”, și „Loc de dialog”, axate pe evenimentul la zi, acestea nu 

totdeauna asigură o tratare profundă a temelor sus menționate. Astfel, apariția la 

Moldova 1 a emisiunii „Miezul zilei” va facilita dezbaterea unor evenimente și 

teme ce nu se regăsesc în edițiile informative de bază. Implementarea noului 

format și conținut de radio/tv în grilele de emisie capteaza interesul publicului față 

de produsul audiovizual oferit de IPNA Compania „Teleradio-Moldova”, dar sunt 

rezerve. Acestea fiind subiectul discuțiilor ombudsmanului cu realizatorii de 

emisiuni, dar confirmate și de societatea civilă de media.  Astfel, experții media pe 

25 aprilie susțin că: „Postul public de televiziune a admis strecurarea unor 

elemente vădit electorale în buletinele de știri, fără a atenționa telespectatorul de 

caracterul acestora...” ,  pe 3 octombrie studiul de monitorizare titrează; 



„...Principalul buletin de știri de la Moldova 1 s-a erijat în purtătorul de 

cuvânt al autorităților, constituindu-se în mare parte din comunicatele de presă 

emise de aceste instituții...”  

Serviciul Ombudsmanului a monitorizat în 2018 emisiunile radio/tv sub 

aspect de respectare a standardelor calității și a normelor etice în audiovizual. 

Datele monitorizării relevă faptul că unii jurnaliști de știri continuă să comită 

abateri de la normele deontologice, prin lipsa dreptului la replică, prezentarea 

selectivă a faptelor, opiniilor, declarațiilor. Astfel, pe 28 februarie programul 

informativ „Mesager”, difuzează un reportaj de la Banca Națională, care emite 4 

monede metalice cu valoarea de 1,2,5,10 lei. Prezentatoarea ne informează, că vor 

fi retrase din circuit bancnote de 1,2,5,10 lei. Gafa a fost sesizată și de responsabili 

din cadrul Ligii Bancherilor. Ulterior, pe 4 martie în „Mesager Stop-cadru” a fost 

pus pe post acelaș subiect, dar deja cu greșeli în titre. De notat, că această atitudine 

a moderatorilor persită. Pe 15 martie, prezentatoarea emisiunii informative citește: 

„Chiril Gaburici, (n.n. ministru al economiei) își așteaptă sentința”..., deși în 

instanță se judecă dosarul lui Chiril Lucinschi.  Momentul a stârnit nedumerirea 

telespectatorilor. Este utilizat în emisie directă și limbajul uzual de tipul: 

„Examenul de BAC multora le-a părut „floare la ureche”, sau pe final de program 

prezentatoarea de la „Mesager” le urează telespectatorilor o „seară fine” (eng.)  

Despre aceste lacune Serviciul Ombudsmanului a fost sesizat și de telespectatori, 

care au invocat atitudinea iresponsabilă a jurnaliștilor care moderează emisiuni în 

direct. Un caz, avut loc pe 25 septembrie, a debusolat consumatorii de programe. 

Un prezentator de știri, inclusiv al ediției informative de bază, a apărut în aceiași zi 

în postura de moderator al ceremoniei de investire a doi miniștri de către 

președintele Parlamentului, de reporter Moldova 1 după eveniment, și de 

moderator al emisiunii de dezbateri „Moldova în direct”, unde a discutat cu 

invitații despre suspendarea temporară a președintelui RM. Pe post au derulat 



imagini de la eveniment, în care putea fi observat și moderatorul. Aceste fapte nu 

se încadrează în noțiunea de deontologie și etică profesională, știrbesc din 

credibilitatea și imaginea instituției publice.  Pe 11 martie în cadrul emisiunii 

„Bună dimineața de weekend” este invitată o cosmeticiană, care timp de 15 min. 

vorbește despre oja de unghii. O telespectatoare din Chișinau  întreabă, dacă acest 

dialog, neînsoțit de imagini video și valoare informativă, este o irosire a banilor 

publici? Tot aici, telespectatoarea atenționează asupra multiplelor cazuri de reluare 

în programul de dimineață a subiectelor, depășite de actualitate: „ Solicit, 

respectuos, răspuns la urmatoarea întrebare. De ce unele subiecte, în majoritatea 

cazurilor nu de cea mai buna calitate, sunt reluate în emisiuni?”  

Un alt caz mediatizat pe rețelele de socializare și care a implicat în polemici 

mediul artistic din țară, este refuzul oferit compozitorului Oleg Baraliuc de a 

promova o piesă muzicală în emisiunile de divertisment tv. Problema apariției unor 

opinii critice pe rețelele de socializare poate fi soluționată prin oferirea posibilității 

personalităților și liderilor de opinie, de a-și expune părerea despre emisiunile 

radio/tv în cadrul Consiliilor artistic, de programare din interiorul Companiei. 

Lipsa unei comunicări în acest sens cu publicul radio și telespectator induc la 

formarea unor opinii precum, că serviciul public al audiovizualului ar fi angajat. 

 Astfel, pe 27 august, Ziua Independenței Republicii Moldova, în buletinul 

de știri de la ora 8.00 reporterul prezintă agenda manifestărilor culturale și evită să 

relateze despre evacuarea forțată a membrilor opoziției de lângă monumentul lui 

Ștefan cel Mare și Sfânt. Lipsesc și imaginile video, deși alte posturi au transmis 

live acest incident. Astfel în conferința de presă a blocului ACUM, protestatarii s-

au arătat nemulțumiți de faptul că, la Moldova 1 informația despre proteste se 

plasează în ”coada” buletinelor de știri, considerând acest lucru o metodă de 

manipulare a opiniei publice. Serviciul Ombudsmanului a fost sesizat și despre 

faptul, că în programul matinal din acea zi; …fost ministru, demis pentru suspiciuni 



de corupție, ne vorbește despre independență? Unde sunt semnatarii Declarației 

de Independență?... întreabă telespectatorii).  

În acest context recomandăm postului public de televiziune Moldova 1 să 

perfecționeze modalitatea de abordare în cadrul edițiilor speciale și a emisiunilor 

de dezbateri a subiectelor de importanță majoră pentru societate. Serviciul 

Ombudsmanului a fost sesizat în privința cercului restrâns de analiști politici 

invitați pentru a comenta evenimentele social-politice din țară. În mod frecvent, 

edițiile speciale difuzate în contextul protestelor în masă prezintă în mare parte 

opiniile unor experți, și mai puțin situația reală de la fața locului, opiniile 

manifestanților. Considerăm această abordare drept una cu tentă manipulatorie care 

în mod inevitabil aduce prejudiciu atât interesului public cât și credibilității 

instituției publice. Sublinem că nu în toate cazurile postul public de televiziune a 

luat în dezbatere evenimentele de rezonanță. 

De asemenea, lipsa experienței unor jurnaliști de a edita emisiuni 

minimalizează importanța instituției. Pe 27 noiembrie la Chișinău s-a desfășurat 

Forumul investițional, unde au participat investitori din 30 de țări. În știrea 

prezentată de “Mesager” sunt menționate 55 de țări interesate de a investi în 

Republica Moldova. Difuzarea a asemenea informații fac parte din fenomenul, 

actualmente răspândit în mediile de informare, fake news, dar care, categoric nu-si 

poate avea loc în politicile editoriale ale Radiodifuzorului public.  Pentru a exclude 

sesizările către Consiliul Audiovizualului ce țin de criteriile de difuzare a 

emisiunilor este important ca angajații instituției să cunoască legislația în domeniul 

audiovizualului, să respecte deontologia profesională. Iar moderarea emisiunilor 

impune rigori și cunostințe în cauză. Pe 30 iunie în emisiunea de dezbateri din 

cadrul Campionatului Mondial de Fotbal, prezentatorul insistă în fața personalului 

tehnic … “eu vreau să fiu în cadru în picioare, pentru că pantofii mei sunt scumpi 

iar costumul este bun”… Ulterior,  la ecran vedem o imagine ce nu se încadrează 



în normele regizorale. În platou sunt doua persoane: invitatul emisiunii este așezat 

pe scaun, prezentatorul în picioare, deși decorul emisiunii nu predispunea o atare 

imagine. Atăt la radio, căt și la televiziune se admit spre difuzare emisiuni cu rebut 

tehnic, în același timp, normele de reglementare internă stipulează expres condițiile 

în care acestea pot fi puse pe post.   

În ceea ce privește emisiunile radiofonice „Casa Radio”, „Matinal național”, 

„Țara de la țară”, „Spațiul public”, constatăm aprecierea radioascultătorilor. În 

mesajele primite de Serviciul Ombudsmanului se menționează consecutivitate în 

tematicile abordate, pluralismul de opinie și libertatea de expresie, în special prin 

includerea discuțiilor interactive cu cetățenii. Mai mult decât atât, temele 

emisiunilor sunt consultate cu cetațenii la întâlnirile organizate de jurnaliștii radio. 

Astfel, în 2018 redactorii radio au mers în patru localități din țară:  s. Sadaclia, r. 

Basarabeasca, s. Cărpineni, r. Hâncești, s.Glinjeni, r. Fălești, r. Călărași, Sanatoriul 

Codru, unde au interacționat cu oamenii  în identificarea interesului public.  

O carte de vizită a Companiei publice este Departamentul “Telefilm-

Chișinău”. De la lansare acest proiect sustenabil a promovat pe ecran documentare 

ce descoperă oameni și mediul în care se produc valori, prezentarea filmelor fiind 

cu participarea și implicarea societății în discuții. Iar organizarea la Chișinau a 

Festivalului de filme documentare televizate “ADAMI Media Prize” este un plus 

valoare pentru IPNA Compania “Teleradio-Moldova” în plan internațional.   

Telespectatorii apreciază grila de emisie a postului de televiziune Moldova 

2. Difuzarea emisiunilor din arhiva televiziunii, a emisiunilor de patrimoniu, 

contribuie la promovarea valorilor, cultivarea spiritului civic și al unității naționale. 

Trebuie, însă, revizuit programul prin includerea transmisiunilor în direct sau în 

imprimare a evenimentelor sportive și culturale.  

Sunt vizibile rezultatele Centrului de instruire din cadrul instituției lansat cu 

suportul UE și Consiliul Europei. Se cer revăzute, însă, criteriile de selectare a 



formatorilor, or, cooptarea în procesul de instruire și a experților naționali și 

internaționali notorii în domeniu, ar asigura calitatea cursurilor.       

De notat, că atât în știri, cât și în celelalte emisiuni produse de radiodifuzorul 

public, lipsesc investigațiile jurnalistice, gen frecvent abordat de concurenții 

mediatici.  Multe teme sugerate de radioascultători și telespectatori pot constitui 

obiectul investigațiilor. 

De asemenea, importante sunt campaniile sociale de rezonanță, atât la Radio 

cât și la Televiziune, dar care sensibilizează și stabilesc încrederea publicului în 

instituție. Menționăm că există premise ca Moldova 1 și Moldova 2 să dețină 

primele poziții în topul celor mai vizionate televiziuni din țară, în urma ultimelor 

achiziții, televiziunea difuzează filme documentare și artistice de valoare mondială.  

Cu referire la plasarea produselor mediatice ale instituției în mediul online, 

menționăm necesitatea consolidării eforturilor pentru îmbunătățirea calității 

portalului Companiei „Teleradio – Moldova”, trm.md, dat fiind faptul că site-ul 

radiodifuzorului public nu se află în topul preferințelor utilizatorilor. În acest 

context, este salutabilă intenția de modernizare a portalului prin lansarea versiunii 

noi. Analizând contentul site-ului instituției, în mare parte, constatăm diversitatea 

și calitatea publicațiilor. Știrile de pe site includ reportajele, opiniile promovate atât 

la posturile de radio cât și la cele de televiziune, dar sunt și completate cu 

publicații și informații din diverse surse. Acestea, însă, necesită o abordare 

conceptual nouă odată cu lansarea site-ului.  

 Pe parcursul anului 2018 Serviciul Ombudsmanului a primit din partea 

cetățenilor 106 petiții și sesizări.  

 

 

 

 



3. În concluzie. 

În concluzie, reiterăm în continuare necesitatea respectării atribuțiilor și 

misiunii instituției publice de a informa publicul corect și echidistant. Difuzarea 

informațiilor eronate sau manipulatorii, prezentarea selectivă a faptelor și omiterea 

dreptului la replică, reduc din audiență și autoritatea radiodifuzorului public. In 

acest context, se recomandă editorilor și reporterilor radio/tv să reflecte subiectele 

de interes public nepărtinitor, cu verificarea informațiilor, a surselor, cu o distincție 

clară între fapte și opinii, în mod onest și etic. De asemenea menționăm  

importanța consultării opiniei consumatorilor de programe privind produsele 

mediatice, pentru a demonstra publicului deschidere și cooperare, identifica 

tematica emisiunilor și formatul acestora, pentru a încuraja jurnalismul cetățenesc.     

Pentru a spori calitatea produsului audiovizual, considerăm oportună și în 

continuare perfecționarea angajaților în cadrul trainnig-urilor de deontologie și 

etică profesională.  

De asemenea importantă este crearea unor platforme de comunicare între 

manageri și subalterni, astfel încât problemele, dar și opiniile critice ale societății 

asupra conținuturilor editoriale să poată fi expuse în interiorul unității și analizate 

obiectiv, iar procesul decizional să fie unul transparent. 

 

  Carmelia ALBU, Ombudsman 


