Ştiri

Sursa imaginii: tv8.md

Postat de: Cornelia Stefoglu

Ştiri / Politic

08 Oct. 2021 / 10:17

INTERVIU: Nicu Popescu, ministrul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, la Radio Moldova

Republica Moldova a fost reprezentată la Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la cel mai înalt nivel. Preşedinta Maia Sandu a ţinut un discurs în faţa comunităţii mondiale în care a punctat priorităţile actualei guvernări şi a cerut retragerea armatei străine de pe teritoriul Republicii Moldova. Despre ce au discutat autorităţile moldovene în cadrul acestui for de importanţă mondială, ce întrevederi au avut şi care sunt reperele politicii externe a Republicii Moldova, aflăm din interviul oferit de către ministrul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Nicu Popescu, pentru Radio Moldova, difuzat în cadrul emisiunii „Moldova şi Lumea”. Interviul a fost realizat de jurnalistul Anatol Caciuc.

Domnule ministru, în cadrul Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite aţi avut întrevederi cu şefi ai diplomaţiilor din diferite ţări, dar şi cu reprezentanţi ai unor organizaţii internaţionale foarte importante, parteneri de dezvoltare ai Republicii Moldova. Întrebarea mea este care ar fi impactul unor asemenea întrevederi la nivel înalt, ce ar însemna această deschidere şi această susţinere de care beneficiază în prezent Republica Moldova?

Într-adevăr, Adunarea Generală a Naţiunilor Unite este unul dintre cele mai importante evenimente anuale pe harta mapamondului diplomatic şi este acel moment, acea săptămână în care şefi de state, prim-miniştri, miniştri de externe vin la New York pentru a face două lucruri în linii mari: a-şi reconfirma angajamentul pentru cooperarea la nivel global sau nivel regional pentru soluţionarea problemelor omenirii. Şi există acest segment foarte important de interacţiune a Organizaţiei Naţiunilor Unite, de fortificare a acestei organizaţii care joacă un rol important pentru reglementarea conflictelor, pentru combaterea schimbărilor climaterice, pentru stabilizarea unor ţări. Statele ONU au jucat un rol foarte pozitiv şi în istoria ţării noastre, ajutându-ne şi pe capacitatea administrativă şi pe procesul de reglementare transnistreană şi pe mult mai multe subiecte. Un al doilea obiectiv cu care merg liderii politici la New York este ca „pe culoarele acestei reuniuni de la New York”, deci în paralel, să aibă întrevederi, discuţii cu omologii şi colegii lor din alte state, cu care nu neapărat s-au văzut în alte formate pe parcursul anului în curs. Anume prin această prismă, delegaţia Republicii Moldova, doamna preşedinte, cu colegii de la Ministerul de Externe am avut mai multe discuţii cu parteneri importanţi ai Republicii Moldova, mai mulţi miniştri ai afacerilor externe din Uniunea Europeană, implicit Portugalia, Slovenia, Croaţia, Cipru. Bunăoară, Slovenia deţine preşedinţia UE şi am încercat să promovăm agenda europeană a Republicii Moldova, dar am avut întâlniri şi cu alţi parteneri ai Republicii Moldova, cum ar fi Turcia, Kazahstanul, Emiratele Arabe Unite. Astfel, am încercat să promovăm interesul ţării pe mai multe segmente. În primul rând, am promovat interesele Diasporei. Am încercat în toate aceste întâlniri şi cu miniştrii din Uniunea Europeană şi din afara Uniunii Europene să obţinem de exemplu: recunoaşterea permiselor de conducere în mod automat în mai multe ţări. Este o solicitare a diasporei, lucru pe care trebuie să-l realizăm. În acelaşi timp am depus un efort accentuat pe promovarea intereselor economice ale Republicii Moldova, deoarece ţara noastră are nevoie de investiţii. Investitorii creează locuri de muncă, plătesc impozite, din aceste impozite se plătesc pensii, se plătesc compensaţii, se plăteşte sistemul de educaţie, sistemul de sănătate, de aceea Republica Moldova are nevoie de investitori. Şi noi avem interesul să atragem aceşti investitori atât din Uniunea European, din Statele Unite, cât şi din alte ţări. De asemenea, a fost o ocazie foarte bună de a restarta, reenergiza discuţiile cu un partener important al ţării noastre, Statele Unite. Cunoaşteţi că preşedintele american Joe Biden a menţionat Republica Moldova în calitate de exemplu de stat în care evoluţiile politice, economice merg într-o direcţie bună, ca un exemplu de schimbări pozitive în lumea noastră care este plină de crize, evident am avut întâlniri cu oficiali americani inclusiv eu la departamentul de stat şi căutăm modalităţi de aprofunda acest parteneriat foarte bun pe care îl avem inclusiv cu Statele Unite.


sursa:trm.md

Deoarece aţi menţionat despre întrevederea cu oficiali americani, aş vrea să vă întreb ce ar presupune această lansare a Dialogului Strategic cu Statele Unite ale Americii, care a fost semnat ceva mai înainte, dar era necesat să fie relansat ?

Noi avem o relaţie politică foarte bună cu Statele Unite, menţinută prin prisma acestui Dialog Strategic. Or, acest dialog şi această relaţie trebuie umplută cu mai multă substanţă, cu mai multe schimburi sectoriale, între ministerele noastre, între administraţiile ţărilor noastre, între oamenii de afaceri. Astfel, am convenit cu partea americană ca în cadrul Dialogului Strategic pe care îl avem, să lansăm mai multe grupuri de lucru comune pe investiţii şi cooperare economică, pe fortificarea sistemului de justiţie din Republica Moldova. Ştim bine că este o preocupare pentru societatea noastră, şi că gradul de corupţie din ţara noastră, inclusiv în sistemul de justiţie, este absolut neacceptabil pentru cetăţenii noştri. Este o problemă urgentă, pe care trebuie să o soluţionăm cu sprijinul şi în dialog cu partenerii noştri, în cazul dat cu Statele Unite. Am convenit să intensificăm şi dialogul nostru pe subiecte politice, căci Statele Unite au rol foarte activ în sprijinul Republicii Moldova în foarte multe formate internaţionale, inclusiv în procesul de reglementare a conflictului transnistrean, şi la OSCE şi la ONU, dar şi în plan bilateral dorim să avem un dialog constant, pentru a beneficia de sprijinul politic al Statelor Unite şi, evident, pentru a promova interesele şi viziunea ţării noastre faţă de mai multe probleme care ne afectează.

Săptămâna trecută v-aţi aflat la Bruxelles, unde aţi însoţit premierul Natalia Gavriliţa. Aţi avut întrevederi bilaterale, dar şi în componenţa delegaţiei. Care sunt reperele discuţiilor la Bruxelles?

Este absolut clar că Guvernul nostru are un mandat foarte puternic pentru a apropia Republica Moldova de Uniunea Europeană şi de a ne integra în cât mai multe domenii în care restul Europei se integrează. Deci, obiectivul vizitei la Bruxelles a fost intensificarea acestui proces de integrare europeană a Republicii Moldova care timp de 2 ani a avut de suferit, s-a aflat într-o stare de paralizie politică din cauza involuţiilor politice din ultimii 2 ani de la Chişinău. Astfel, miza acestei vizite politice a fost re-energizarea acestui parteneriat. Evident dialogul politic cu Uniunea Europeană a fost foarte pozitiv, de asemenea avem multe vizite la Chişinău a miniştrilor de externe din Uniunea Europeană, precum şi a unor şefi de state care ne-au sprijinit, dar este foarte important pentru ţara noastră să transformăm această deschidere politică în realizări concrete. Am mers la Bruxelles cu doamna prim-ministru Natalia Gavriliţa să trasăm aceste obiective de integrare concretă şi am avut întâlniri atât la nivel politic, cât şi cu comisari, responsabili de anumite domenii şi sectoare: energie, transport, justiţie şi deschiderea. Şi conchid că dorinţa noastră şi deschiderea de la Bruxelles coincid pe foarte multe dosare. Necesitatea de a interconecta Republica Moldova şi a dezvolta infrastructura care ne conectează la Uniunea Europeană, drumuri, căi ferate, modernizarea căilor ferate, a construcţiei ecartamentului european până la Chişinău, interconectări în domeniul electricităţii, finalizarea şi dezvoltarea pieţei de gaz din Republica Moldova şi racordarea la cea europeană, căci deja este conducta Chişinău-Ungheni-Iaşi, dar mai avem încă mult de lucru până la o fortificare mai mare a securităţii energetice a Republicii Moldova. Am discutat aceste lucruri şi am reiterat dorinţa şi insistenţa noastră ca Republica Moldova şi cetăţenii noştri să poată beneficia de eliminarea treptată a preţurilor suplimentare la roaming. Chiar în ziua în care ne aflam la Bruxelles, UE a făcut şi un prim transfer de asistenţă pentru Republica Moldova, dar am mai discutat despre asistenţa financiară, inclusiv alte oportunităţi şi continuarea şi coordonarea asistenţei financiare care va veni în Republica Moldova pentru a ne ajuta să depăşim efectele economice ale crizei Covid-19, pentru a ne ajuta să depăşim capacitatea noastră instituţională destul de slabă. Am discutat inclusiv proiecte de renovare a infrastructurii în interiorul Republicii Moldova, nu doar infrastructura care ne conectează cu Uniunea Europeană. Deci, drumuri, izolarea termică a blocurilor locative, proiecte concrete de îmbunătăţire a infrastructurii locale în localităţi de la gestionarea deşeurilor, la grădiniţe şi şcoli. În concluzie, suntem în proces de elaborare a unor, chiar sute de proiecte care vor fi sprijinite financiar de Uniunea Europeană pentru a îmbunătăţi viaţa cetăţenilor Republicii Moldova.

La Summit-ul Parteneriatului Estic din anul 2018 Uniunea Europeană a anunţat că deja va pune condiţionalităţi Republicii Moldova atunci când va oferi asistenţă financiară. Aţi anunţat şi Dumneavoastră în acest interviu că a fost transferată primă tranşă dintr-un proiect mai amplu de finanţare a Republicii Moldova. Ce condiţionalităţi a pus Uniunea Europeană Republicii Moldova în acest context?

Vreau să clarific atitudinea noastră politică faţă de aceste condiţionalităţi. Aceste condiţionalităţi nu sunt lucruri de care are nevoie Uniunea Europeană, aceste condiţionalităţi sunt lucruri şi evoluţii de care au nevoie cetăţenii Republicii Moldova. Aceste condiţionalităţi în cazul Republicii Moldova au devenit politic problematice pentru că anterior încercau să forţeze guvernările corupte ale Republicii Moldova să fie mai puţin corupte. De aceea din partea corupţilor exista opoziţie faţă de anumite condiţionalităţi. Lupta cu corupţia este obiectivul primordial al cetăţenilor Republicii Moldova. Evident şi Uniunea Europeană în momentul în care dorea să ofere anumită asistenţă Republicii Moldova nu doreaa ca aceşti bani să fie furaţi. Prin urmare condiţionalităţile erau nişte mecanisme de control a guvernărilor corupte pentru a minimiza riscurile de fraudă, astfel încât aceşti bani să ajungă la cetăţeni. Iată de aici s-a creat această situaţie pe deoparte Uniunea Europeană dorea să ajute Republica Moldova, inclusiv financiar, pe de altă parte impunea anumite condiţii guvernării astfel încât ajutorul să ajungă la oameni fără a fi furat de către politicieni. Aceste condiţionalităţi rămân, este un lucru normal, dar noi nu avem o situaţie ştiţi, de antagonism faţă de aceste condiţionalităţi pentru că ele sunt în interesul comun al contribuabililor europeni, a guvernării actuale şi a majorităţii cetăţenilor Republicii Moldova care vor ca în ţară să fie stabilitate, politicienii să nu fure, ca mediul de afaceri să se dezvolte, ca investitorii să creeze locuri de muncă, ca justiţia să fie funcţională, ca procuratura şi sistemul de Curţi să fie funcţională, să nu se spele miliarde de dolari prin sistemul bancar al Republicii Moldova.

Apropierea Republicii Moldova de Uniunea Europeană, dar şi de Statele Unite ale Americii nu o îndepărtează de partenerii din Est şi mă refer, în primul rând, la Federaţia Rusă?

Jocul şi relaţiile externe dintre Est, Sud sau Nord nu sunt o sumă nulă, noi vedem foarte multe state din interiorul Uniunii Europene, din interiorul Organizaţiei Nord Atlantice că au relaţii foarte bune şi cu China, şi cu Rusia şi cu Turcia, şi cu Marea Britanie. Sunt multe state şi în Europa Centrală şi în Europa de Vest care au relaţii bune cu toţi aceşti parteneri. Deci, aici situaţia nu e chiar atât de simplă, dacă eşti cu unul, nu eşti cu altul. Este clar că noi vrem să fim în Uniunea Europeană, dar noi vrem să păstrăm o relaţie bună, constructivă, calmă cu ceilalţi parteneri ai noştri, şi nu doar Federaţia Rusă, dar şi cu China, şi Turcia şi Ucraina, Kazahstanul bunăoară. Sunt mai multe ţări cu care avem interese comune. Da, avem şi mici divergenţe, dar şi interese comune. Uneori apar şi probleme mai mari, dar rolul diplomaţiei şi dorinţa noastră este să încercăm să gestionăm aceste divergenţe calm, pe o manieră bazată pe respectul reciproc, în care minimizarea divergenţelor se face printr-un efort comun. Acest lucru poate va reuşi, poate nu va reuşi, dar cel puţin este absolut clar că cetăţenii Republicii Moldova îşi doresc să căutăm soluţii de depăşire a acestor divergenţe prin metode diplomatice. Or, ca să vorbim la modul mai general - diplomaţia există pentru a rezolva problemele dintre state. Dacă statele nu ar fi avut probleme între ele, nu am fi avut nevoie de servicii diplomatice.

Emisiunea „Moldova şi lumea” din 2 octombrie poate fi ascultată pe trm.md

Comentarii