Ştiri

Sursa imaginii:

Postat de: Carolina Străjescu

Ştiri / Social

12 Oct. 2022 / 14:50

Paşii de urmat pentru înregistrarea pe platforma compensatii.gov.md

Pentru a primi compensaţii, familia trebuie să se înregistreze electronic pe platforma compensatii.gov.md sau să apeleze la bibliotecarul sau asistentul social din localitate care să-i asiste înregistrarea. Persoanele care doresc să renunţe la compensaţii trebuie să menţioneze acest lucru în cerere – acesta fiind şi unicul mod de a renunţa la compensaţie. Necompletarea chestionarului va plasa persoana într-o categorie medie de vulnerabilitate, transmite IPN.

Pentru a se înregistra, solicitantul trebuie să pregătească toate actele de identitate ale locatarilor din gospodăria pentru care se cere compensaţia. De asemenea, este nevoie de factura la energia termică, gaz şi electricitate. Totodată, dacă persoana are contractat un credit ipotecar pe locuinţă trebuie să deţină numărul cadastral.

După ce persoana se autentifică cu un număr de telefon, completează spaţiile cu date personale – prenume, nume, număr de identitate. Compensaţii pot solicita doar persoanele care locuiesc nemijlocit în bunul imobil pentru care se solicită compensaţia. Aceasta nu exclude posibilitatea de a asista o rudă sau un cunoscut la completarea cererii, dar datele introduse trebuie să fie ale persoanei asistate. În cazul în care un mobil este dat în chirie, chiriaşii urmează să depună cererea. O persoană poate figura într-o singură cerere.

Datele introduse se verifică automat cu ajutorul Registrul de stat al populaţiei. În cazul în care a fost comisă o eroare, solicitantul este atenţionat. Dacă persoana nu are IDNP, urmează să introducă numărul, seria actului de identitate şi data naşterii. Prin această metodă pot solicita compensaţii şi refugiaţii ucrainenii.

Următorul pas este introducerea datelor de contact – numărul de telefon şi adresa electronică. Prin intermediul acestora, persoana va fi informată privind depunerea cererii şi categoria de vulnerabilitate.

După introducerea datelor de contact, persoana urmează să indice venitul mediu lunar din ultimele şase luni. Trebuie să se ţină cont de venitul din toate sursele, inclusiv pensii, salarii, prestaţiile sociale, dividendele, încasările din activitatea de antreprenoriat, transferurile primite de peste hotare şi alte surse de venit. Excepţie sunt indemnizaţia unică la naşterea copilului, ajutorul oferit la deces, plăţile oferite la lichidarea consecinţelor calamităţilor naturale sau situaţiilor excepţionale, precum şi alocaţiile pentru îngrijire, însoţire şi supraveghere.

„Nu este necesar să faceţi calcule foarte exacte, indicaţi o sumă aproximativă. Sistemul oricum va verifica automat datele introduse în baza informaţiilor existente în diverse baze de date ale statului. În cazul când datele introduse vor fi mai mici decât cele cunoscute de stat, valoarea mai mare va fi utilizată pentru stabilirea categoriei de vulnerabilitate energetică”, precizează Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.

Următoarea secţiune din formular se referă la datele privind locuinţa. Trebuie indicat dacă cel puţin unul dintre locatari este proprietarul locuinţei. Dacă nici unul dintre ei nu este, atunci va fi depusă o cerere pe proprie răspundere că locuiesc cu adevărat în acel imobil. Va fi menţionată adresa, dar şi principala sursă de încălzire utilizată pe perioada rece a anului, chiar dacă locuinţa este conectată la mai multe surse. Sunt necesare datele despre toate sursele energetice şi modul prin care se achită consumul – direct furnizorului, intermediatului de decontări sau asociaţiileor de locatari. Odată, selectată această opţiune, trebuie indicat furnizorul, precum şi conturile din facturi.

De asemenea, solicitantul trebuie să indice toţi locatarii din gospodărie care locuiesc pe această adresă cel puţin opt luni pe an sau patru luni în perioada noiembrie-martie. Nu contează dacă persoanele au viză de reşedinţă pe această adresă, iar cele acre au viză de reşedinţă dar nu locuiesc, acestea nu trebuie incluse. Pentru fiecare persoană se completează aceleaşi date, iar în cazul copiilor se indică venit „zero”. Solicitantul trebuie să-şi de acordul pentru procesarea datelor cu caracter personal. După verificarea corectitudinii, se expediază cererea, care va fi urmată de o confirmare pe mail sau SMS. Persoana va fi informată adiţional când cererea va fi procesată.

Guvernul va compensa în perioada noiembrie 2022- martie 2023 parţial creşterea tarifelor la resursele energetice prin Programul „Ajutor la contor”.

Comentarii