Ştiri

Sursa imaginii: tv8.md

Postat de: Cornelia Stefoglu

Ştiri / Economic

04 Noi. 2021 / 09:34

Căile ferate din Moldova vor fi reabilitate şi modernizate. BERD va majora finanţarea

Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) va aloca 51 de milioane de euro în vederea realizării unui proiect de achiziţie a locomotivelor şi de restructurare a infrastructurii feroviare, semnat la 14 noiembrie 2014. Cabinetul de miniştri a aprobat ratificarea Amendamentului din 6 octombrie 2021 la Acordul de împrumut dintre Republica Moldova şi BERD.

„Prin intermediul amendamentului propus spre ratificare se dispune majorarea sumei alocate de către BERD pentru reabilitarea infrastructurii feroviare de la 27,5 milioane euro până la 51 milioane euro, dintre care 49.750.000 euro vor fi alocate pentru lucrări de reabilitare a infrastructurii, iar 1.250.000 euro pentru supravegherea tehnică a lucrărilor pe tronsonul de cale ferată Bender-Căuşeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiuleşti. Perioada de rambursare este de 15 ani (2017-2032)”, se menţionează într-un comunicat emis de Guvern.

Suma iniţial împrumutată pentru lucrările de reabilitare a infrastructurii feroviare prin intermediul proiectului constituie 55 milioane de euro, din care BERD a alocat 27,5 milioane euro, iar Banca Europeană pentru Investiţii - 30 milioane euro. În urma efectuării evaluării costurilor şi a studiilor de fezabilitate, cele două entităţi au convenit că sumele alocate pentru reabilitarea infrastructurii feroviare sunt insuficiente, intervenind astfel cu majorarea acestora.

Majorarea finanţării lucrărilor de reabilitare a infrastructurii feroviare va contribui la creşterea volumelor de mărfuri şi de pasageri transportate pe tronsonul de cale ferată Tighina-Căuşeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiuleşti, prin intermediul căruia se efectuează majoritatea tranzitului mărfurilor din Federaţia Rusă, Ucraina şi România.

De asemenea, Cabinetul de miniştri a aprobat şi ratificarea Amendamentului din 18 august 2017 la Acordul de împrumut dintre RM şi BERD în vederea realizării acestui proiect.

Obiectivul principal al proiectului rezidă în amendarea clauzei privind tipul locomotivelor planificate spre procurare în cadrul proiectului. Iniţial era prevăzută procurarea locomotivelor multifuncţionale destinate tracţiunii vagoanelor de pasageri şi a vagoanelor marfare, iar în urma modificărilor efectuate s-a specificat un alt tip de locomotive, destinate transportului de marfă, care sunt mai puternice şi oferă posibilitate de a trage garnituri mai lungi şi mai grele în raport cu capacităţile tehnice ale locomotivelor multifuncţionale.

Comentarii