Podul de la Leova-Bumbăta - primul pod nou peste Prut care va fi amenajat după ocuparea şi anexarea Basarabiei
Un nou punct de trecere a frontierei de stat între Republica Moldova şi România urmează să fie construit la Leova-Bumbăta. Acordul pentru înfiinţarea punctului de trecere a fost aprobat ieri de guvern. În conformitate cu prevederile Acordului, deschiderea punctului de trecere Leova-Bumbăta se va efectua după crearea infrastructurii corespunzătoare, ceea ce presupune reconstrucţia podului din localitate, care a fost distrus de către armata rusă în 1944. De altfel, în perioada sovietică majoritatea podurilor de peste Prut au fost distruse, relatează Radio Moldova.
Până în 1944, peste 20 de poduri stabile şi plutitoare legau cele două maluri ale Prutului. Majoritatea însă au fost distruse, printre acestea inclusiv podul de la Leova-Bumbăta, care potrivit unor cărţi istorice ar data încă din 1781 şi care a fost distrus de armata rusă în 1944.
De altfel, după război rămăseseră doar două poduri feroviare peste Prut: cel de la Cantemir -Fălciu şi cel de la Ungheni – Holboca.
În perioada sovietică au fost refăcute alte 5 poduri rutiere (Giurgiuleşti – Galaţi, Leuşeni – Albiţa, Cahul – Oancea, Sculeni – Sculeni şi coronamentul barajului Costeşti – Stânca) Ulterior, în perioada independenţei, în 2005, a fost reconstruit podul de la Lipcani – Rădăuţi Prut.
În anii independenţei, pe podurile dintre Republica Moldova şi România au fost organizate aşa numitele acţiuni „Poduri de flori”. De altfel, primul pod de flori de peste Prut, care a avut loc la 6 mai 1990 a pregătit Republica Moldova pentru independenţa ţării, declarată un an mai târziu. de un an mai tîrziu. La eveniment au participat aproximativ 1.200.000 de oameni. În mod simbolic, la aceste evenimente au fost aruncate flori pe apa Prutului, de pe ambele maluri. Acest detaliu a dat numele manifestărilor respective. Cu această ocazie, pentru prima oară după cel de-al doilea război mondial, frontiera româno-sovietică a putut fi traversată fără acte. După această acţiune, procedurile de trecere a frontierei sovieto-române au fost simplificate considerabil.
Al doilea Pod de flori a fost organizat în 16 iunie 1991, marcând şi încheierea unei faze pe care unii o numesc romantică în relaţiile dintre România şi Republica Moldova.
Totuşi, chiar şi după aceste evenimente, reconstrucţia fizică a podurilor între cele două ţări s-a lăsat aşteptată. Potrivit unor experţi aceasta s-a întâmplat şi din cauza capacităţii financiare reduse a Republicii Moldova, dar şi a faptului că relaţiile economice dintre Republica Moldova şi România nu s-au dezvoltat atât de repede precum se presupunea după independenţă.
Podul de la Leova - Bumbăta ar urma să fie primul pod nou peste Prut care va fi amenajat după ocuparea şi anexarea Basarabiei de către fosta Uniune Sovietică.
Comentarii